שינוי גודל האותיות

בקשה קטנה:    הגעת לכאן, קראת, זה מעניין אותך? השאר/י קצת. אולי יהיה לך גם מה להגיד בתגובה.    הגעת לכאן, קראת, זה לא מעניין אותך? אנא, צא/י ואל תטריד/י. תודה מראש

שמירה על המגוון הביולוגי מחייבת גם שמירה על המגוון האונשי

קצת בעקבות ארועי הימים האחרונים בארץ אוכלת יושביה (או בעצם בארץ יושביה אוכליה), וקצת מפני שאני מרגיש כמו בוואלס להגנת הטבע – "אילו היו לי עלי גביע, אז מצבי היה לגמרי אחר".

אחד המגזינים הכי פחות פופולאריים והכי פחות מוכרים (והמגזין היחיד היום שיש ברשותי מנוי שלו – בשבילי ולא בשביל בנותיי) הוא המגזין של רשות הטבע והגנים "בשביל הארץ". הגליון האחרון שלו מוקדש, כמעט כולו, לשמירת המגוון הביולוגי. באחת הכתבות המרכזיות של הגליון, שכותרתה שומרים על כל המינים, ושכתב אריאל קרס, מסביר ד"ר יהושוע שקדי, המדען הראשי של רשות הטבע והגנים, את המונח "מגוון ביולוגי". הנה הציטוט במלואו (ההדגשות שלי – אינן מופיעות במקור):

קודם כל מדובר במגוון המינים הקיימים בעולם. כמו כן מדובר במגוון הגנטי בין פרטים שונים מאותו מין, הבסיס לאבולוציה שמאפשר התמודדות עם מגוון רחב של תפקודים סביבתיים. המגוון השלישי הוא של המערכות האקולוגיות, שמאפשרות למגוון המינים להתקיים בתוכן. לדעתי חשוב מאוד לשמור על המגוון הביולוגי משתי סיבות, הראשונה היא מוסרית – כתוב בתנ"ך שאלוהים חתם חוזה עם האדם וגם עם בעלי החייים לאחר המבול ("וַאֲנִ֕י הִנְנִי֥ מֵקִ֛ים אֶת⎻בְּרִיתִ֖י אִתְּכֶ֑ם וְאֶֽת⎻זַרְעֲכֶ֖ם אַֽחֲרֵיכֶֽם. וְאֵ֙ת כָּל⎻נֶ֤פֶשׁ הַֽחַיָּה֙ אֲשֶׁ֗ר אִתְּכֶ֔ם בָּע֧וֹף בַּבְּהֵמָ֛ה וּֽבְכָל⎻חַיַּת הָאָ֖רֶץ אִתְּכֶ֑ם" בראשית ט׳ 9-10) זו דוגמה לתפיסה שמבחינה מוסרית אין לנו זכות לשחת את הארץ. הסיבה השנייה היא סיבה פרקטית לחלוטין – הקיום שלנו תלוי במגוון הביולוגי. יש המון דוגמאות לכך שאי שמירה על המערכות האקולוגיות מובילה להתמוטטות. למרות כל הטכנולוגיה שברשותנו, אין לנו אמצעים להחליף מערכות אקולוגיות. אם נחשוב רק במושגים תועלתניים קצרי מועד לא נגיע רחוק".

עד כאן דבריו של ד"ר שקדי. אני רוצה להסכים עם המדען המכובד, עוד יותר ממנו בעצמו! האדם, גם הוא חלק ממערכת אקולוגית. האדם איננו נפרד מבעלי החיים האחרים. הוא חלק מהמגוון הביולוגי בעצמו. וממש כשם שעלינו לשמור על המגוון הביולוגי, וכחלק משמירה זו, עלינו גם לשמור ולטפח את המגוון האנושי – במקום להוציא אנרגיה ומשאבים בנסיון לגדוע מגוון זה, בין אם מדובר במגוון תרבותי, במגוון דתי, במגוון עדתי, במגוון האומות, במגוון נטיות מיניות, במגוון מבנים ביולוגי ובין אם מדובר אפילו במגוון המוחי. במקום להביא לשנאה בין בני אדם, במקום להוציא בכל שנה מליארדים של דולרים במחקר שמטרתו השמדת חלקים מהמגוון המוחי, בואו נשנה קצת את הדרך וננהג מעט בדרך ארץ (אשר קדמה לתורה) ונדאג לשמר את המגוון המוחי ואת המגוון האנושי כולו. ואם נצליח להמיר את השנאה – לא באהבה, אלא מספיק בסובלנות, ואם נצליח להסיט את אותם משאבי מחקר למחקרים שישפרו את חייהם של אנשים חיים במקום למצוא דרכים וצידוקים להשמיד סוגים של אנשים – הרי שאנחנו יכולים לגבור אפילו על השטן בכבודו ובעצמו – שהרי בכך – רק במעשים כאלה של סובלנות, נוכל לברוא נקמת דמם, גם של נערה תמימה וגם של ילד קטן

אני רוצה לסיים במשפט האחרון של ד"ר שקדי, היות ולמרות שהמשפט הזה די סתום, בעיני הוא די ממצא את הנושא.

אם נחשוב רק במושגים תועלתניים קצרי מועד, לא נגיע רחוק!

*
שייך לנושא(ים): אני חושב משמע אני קיים, רשתות (מכל מיני סוגים)
*
תג(ים): , , , , , , , . כתובת לשליחת TrackBack לפוסט זה
לפוסט זה ניתן להגיב בארבעה אופנים שונים: את כל התגובות לפוסט זה, ניתן לקבל גם ב תגובות לפוסט זה בRSS ערוץ RSS נפרד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *